Modernejšia, krajšia a štíhlejšia Astra sa v nižšej strednej triede rozhodla zamiešať kartami. Priniesla do nej inteligentné Matrix LED svetlá a jej najväčší konkurenti budú mať v tejto partičke ťažkú úlohu. Uvidíme, ako sa podarí obstáť Astre v najnáročnejšom trhu nášho územia (segment C) a či si titul Auto roka 2016 naozaj zaslúžila.
Predchádzajúci model, Opel Astra J, bol poriadne robustný. Konkurencia začala svoju odľahčovacia kúru o niečo skôr, a tak sa už novej Astre K naozaj žiadalo zhodiť nejaké kilogramy. Našťastie to prišlo včas a aktuálne posledný model Astry je od svojho predchodcu ľahší o 120-200 kg (v závislosti od motorizácie).
Vďaka tenším stĺpikom je pohľad z kabíny lepší, avšak tuhosť karosérie sa nezhoršila, práve naopak – je o 13% tuhšia ako v Jčku. Ďalšou zaujímavosťou sú jej rozmery – vonkajšie aj vnútorné. Aj keď sa Astra K zmenšila, na komforte to nepocítite, pretože vo vnútri je viac priestoru než predtým. Toto všetko prispelo k lepšiemu ovládaniu, agilnosti a pohodliu počas jazdy.
Astra má zatiaľ 5 dverovú verziu hatchback a kombi nazývaný SportsTourer (ST). Trojdverová verzia GTC ešte neuzrela svetlo sveta.
Astra K dostala všetky motory novej generácie. Samozrejmosťou je norma EURO 6 a kvôli downsizingu v nej nenájdete 2 litrový motor, avšak výkon im rozhodne nechýba.
Benzínové agregáty majú takmer všetky TURBO až na jednu výnimku, ktorá je pomerne obľúbená. Vybrať si môžete z variant:
- 1.0 TURBO s výkonom 77kW (105k)
- 1.4i s výkonom 74kw (100k)
- 1.4 TURBO s výkonom 92kW (125k)
- 1.4 TURBO s výkonom 110kW (150k)
- 1.6 TURBO s výkonom 147kW (200k)
Pre milovníkov naftových motorov je na výber niekoľko verzií, ale len v jednom objeme:
- 1.6 CDTI s výkonom 81kW (110k)
- 1.6 CDTI s výkonom 100kW (136k)
- 1.6 CDTI BiTurbo s výkonom 118kW (160k)
Na recenziu som mal možnosť vyskúšať najľahšiu 1.169 kg-ovú Astru s 1 litrovým trojválcom a výkonom 77kW (105k). Čo je do mesta veľmi príjemná alternatíva s cenovkou pohybujúcou sa na začiatku hodnôt jednotlivých stupňov výbavy.
Test Opel Astra K 1.0 Turbo 77kW (105k)
Pred Astrou sa už tento motor dostatočne dobre vyznamenal svojou kultivovanosťou v modeloch Adam a Corsa. Aj napriek tomu, že ide o 3-valec, jeho chod je vyvážený a pokojný s veľmi príjemnou zvukovou kulisou pri akcelerácii, čo si v prvom momente rýchlo obľúbite. Pri pokojnej jazde je veľmi tichý. Zo začiatku som pri zastavení na križovatke musel pozrieť na otáčkomer, či motor beží alebo som zabudol vypnúť Start/Stop systém.
Pre väčšiu Astru je motor dostatočne agilný a v nižších rýchlostiach sa TURBO veľmi výrazne pričiní na slušnom rozhýbaní auta vpred. Slabšie je to už v rýchlostiach nad 90km/h, kde na 5. rýchlostnom stupni točí motor okolo 2200 otáčok, takže pre svižnejšie obiehanie je nutné podradiť.
Cestovatelia, ktorí najazdia veľa km po diaľniciach vo vysokých rýchlostiach si aj tak budú skôr vyberať zo silnejších motorov. Pre zaujímavosť, pri diaľničnej 130-tke sa zas pohybuje motor okolo hranice 3000 otáčok.
Spotreba troch hrnčekov
Výrobca udáva 4,3 litra na 100km. Na aute som mal 17″ palcové kolesá s pneumatikami 225/45 a palubný počítač ukazoval čísla 5,5 litra pri pokojnej jazde s 2-3 pasažiermi v aute. Keď som sa snažil využiť silu pohonnej jednotky častejšie, užíval si pocit jazdy a nemyslel pri tom na spotrebu, vtedy bola o liter vyššia – 6,4 litra / 100 km.
K hodnote 4,3 litra som sa priblížil len keď som jazdil mimo mesta s ľahkou nohou „na spotrebu“. Avšak je nutné upozorniť, že auto malo za sebou čerstvých 1500 km, takže by po zabehnutí motoru mala priemerná spotreba klesnúť.
Dizajn výrazne atraktívnejší ako predchodcovia
Nie že by bola Astra šedou myškou v premávke, ale doterajšie verzie nijako extra z davu nekričali. Stále mám pri pohľade na Astru pocit zlatej strednej cesty. Ako to myslím? Je to niečo medzi výraznou extravaganciou niektorých značiek a konzervatívnosťou Volkswagenu Golf.
Astra J bola „bacuľatá“. Nové Káčko pôsobí oveľa viac štíhlejšie. Vďačí za to ostrejším líniám, ktoré sa opäť vracajú do módy. O tom, že nie je taká nafuknutá hovorí aj fakt, že je o 5 cm kratšia ako predchodkyňa. Meria totiž 4,37 m a taktiež je nižšia o celé 3 centimetre.
Prednej časti dominuje už známy tvar denného svietenia (ktoré môžete vidieť aj na Corse, Zafire, či Insignii). Navyše pre Astru K sú tieto LED aj funkciou smerových svetiel, čo pôsobí dizajnovo veľmi moderne.
Astru v spätnom zrkadle ľahko identifikujete aj vďaka dvom chromovaným ramenám v maske chladiča a jemným „plutvičkami“ pod hmlovkami, ktoré sú ale oveľa výraznejšie pri svetlej farebnej variante vozidla.
Pri akejkoľvek farebnej kombinácií je C-stĺpik čiernej farby, čo opticky oddeľuje strechu od zadnej časti karosérie. Tento jav je opäť lepšie vidieť pri svetlejších farbách vozidla. Astra nie je jediná, ktorá takýto čierny stĺpik má, no práve u nej to nepôsobí tak „nasilu“. Je veľmi jemný a pri pohľade na Astru vôbec neprekáža, práve naopak – ide o ďalší jednoznačný prvok, ako Astru K spoznáte na ceste.
Zadná časť v tejto variante mala klasické žiarovkové svetlá, ale aj tie sú tvarované veľmi pekne. Samozrejme, že LED alternatíva je oveľa krajšia, ale niekto si na tom nezakladá. Tretie brzdové svetlo je relatívne úzke, ale tomu tak bolo už aj pri Astre H.
Odrazové prvky sú umiestnené nízko v nárazníku a sú dostatočne široké, čo zvyšuje bezpečnosť a podčiarkuje pekný dizajn. Hlavne v noci sa vďaka svetlám zdá Astra opticky širšia, než v skutočnosti je.
Zaujímavým prvkom je logo OPEL v strede zadných dverí. Vystupuje do priestoru a zo spodnej strany je priamo v ňom umiestnené elektronické otváranie kufra. Podľa mňa praktické a pekné zároveň.
Interiér a pohodlie v kabíne
Predchádzajúcej verzii „J“ sa vyčítalo, že má veľa tlačidiel na stredovom ovládacom paneli. Pre prehľadnosť a rýchlu orientáciu počas jazdy to je pre väčšinu vodičov možno dôležitý aspekt pri výbere. Ja som však v tej druhej skupine ľudí, čím viac tlačidiel, tým príjemnejšia jazda v noci. Jednoducho mám rád pohľad ako v kokpite lietadla.
Každopádne sa v novej Astre K počet tlačidiel radikálne znížil. Na fotografii vyššie vidíte, že až takmer na minimum. Veľmi oceňujem zabudovanie displeja medzi prieduchy kúrenia, pretože tie „vyklopné tablety“, ktoré má v súčasnosti väčšina automobiliek, sa mne osobne vôbec nepáčia. Taktiež podľa mňa vyzerá krajšie orientácia displeja na ležato, narozdiel od nového trendu, kde sa už orientuje často na výšku. V tomto mi Astra naozaj vyhovela.
Do popredia sa dostáva dotykový displej a dôraz inžinieri určite zamerali aj na jeho grafické používateľské prostredie a jednoduchú orientáciu v menu. Čierne pozadie so svetlým písmom a červenou akcentovou farbou pôsobí veľmi elegantne a v noci vôbec neoslňuje.
Materiál prístrojovej dosky je dobrý, príjemný na dotyk, odpovedajúci segmentu C. Nepostrehol som žiadne nepríjemné správanie, či zvuky. Každý potrebný ovládací prvok som mal na dosah ruky bez nutnosti natiahnuť sa zo sedadla.
Budíky sú veľmi pekné a jednoznačné (ani raz som nenatrafil na niečo, čomu som nerozumel alebo by som musel dlhšie hľadať). Biele ambientné podsvietenie oválov otáčkomeru a rýchlosti je podobné predchádzajúcemu modelu a taktiež predfaceliftovej Insignii. Podľa mňa veľmi pôsobivé a pekné hlavne v noci.
Otáčkomer má hodnotu Auto Stop, aby ste vedeli, či máte vypnutý motor úplne alebo ste v režime pripravenom na jazdu. Túto funkciu som zvyčajne zabudol vypnúť (pri každom štarte je predvolene zapnutá) a vždy, keď som s autom niekde zastavil, motor zhasol.
Viem, že je to už v dnešnej dobe takmer v každom aute, ale nevidím zmysel v prípade, keď som si šiel otvoriť bránu:
- Zastavil som pred dvorom, auto samozrejme zhaslo.
- Odopnem pás a pri vystupovaní akonáhle otvorím dvere – auto znova naštartuje (aby vás upozornilo, že je kľuč v zapaľovaní a auto ste chceli opustiť v režime Auto Stop).
- Po otvorení brány som za 5 sekúnd naspäť v aute a dokončím parkovanie.
- Oveľa viac by sa mi páčilo, keby sa táto funkcia dala zapnúť manuálne, ale od výroby by defaultná hodnota bola vypnutá.
Po pár takýchto zbytočných štartoch si v podvedomí zvyknete vypínať funkciu Auto Stop, tlačidlom pred radiacou pákou, hneď na začiatku každej jazdy. Ak by som si kupoval Astru, určite by som vyberal z motorov, ktoré funkciu Auto Stop nemajú.
Radiaca páka a jej hladký a presný chod v kulise radenia bol tým najlepším, čo sa mi v Astre páčilo pri šoférovaní. Jej tvar padne do dlane oveľa lepšie ako guľaté hlavice. Je primerane veľká a prevody nie sú priveľmi dlhé. Na dosiahnutie z lakťovej opierky je tiež vzdialenosť akurát.
Medzi radiacou pákou a stredovým ovládacím panelom je priestor, ktorý si môžete vybaviť držiakom na mobilný telefón, v ktorom sa nachádza aj kábel s napájaním, takže nebudete musieť nabíjať káblami cez zapaľovač.
V testovacej konfigurácii bol jednoduchší odkladací priestor na drobné veci (mince, lístok od parkoviska a podobne). Avšak používal som to na telefón – do veľkosti 5″ tam pasoval ako uliaty a ani pri rýchlej jazde v zákrutách nevypadol (nie je to však prioritne určené ako držiak telefónu). Ak nepotrebujete ani odkladací priestor ani držiak telefónu môžete si vybrať tretiu alternatívu – difúzor vôní.
Zvyknúť si na používanie palubného PC, či tempomatu mi chvíľu trvalo, no logicky to bolo spôsobené tým, že už dlhšie používam presne opačné rozloženie ovládacím prvkov ako má Astra K.
Tempomat je umietnený na ľavom ramene volantu a po označení aktuálnej rýchlosti, musíte ešte (pravdepodobne z dôvodu bezpečnosti) potvrdiť aktiváciu tempomatu druhým krokom, stlačením SET.
Veľmi oceňujem, že tempomat pokračuje automaticky v udržiavaní rýchlosti aj po zošliapnutí spojky a preradení na iný prevodový stupeň. Toto mi na doterajších autách, ktoré som šoféroval, vždy veľmi chýbalo. Je to drobnosť, ale vzhľadom na bezpečnostné potvrdenie aktivácie tempomatu poteší táto vlastnosť dvojnásobne.
Palubný počítač, ktorého displej je umiestnený medzi dvojicou budíkov na prístrojovke, ovládate prostredníctvom tlačidla MENU a kruhového kurzoru na páčke smeroviek / svetiel.
Volant, aj napriek tomu že nešlo o žiadnu Sport alebo OPC verziu, bol veľmi výrazne tvarovaný, čím sa opäť umocnil zážitok z ovládania Astry na našich rozbitých cestách, kde často musíte kľučkovať medzi dierami. Ani širšie 17″ palcové 225-ťky kolesá nedávali o sebe vedieť na volante, keď sa autom prechádzalo vyjazdeným koľajami. Tak ako ste držali volant, tam išla Astra akoby bola osadená na koľajniciach.
Mnoho nových áut má v tejto triede prístrojovú dosku výrazne nafuknutú do priestoru kabíny. Našťastie sa pri Astre K dizajnéri a konštruktéri vzájomne dohodli a spravili dobrý kompromis. Aj v prípade, že máte vzadu detskú sedačku a predné sedadlo je kvôli tomu posunuté dopredu, sadne si na miesto spolujazdca aj dospelý človek. Samozrejmosťou je aj pripojenie detských autosedačiek cez Isofix.
Celkovo hodnotím komfort jazdy v Astre K veľmi dobre. Odhlučnenie kabíny a chod motoru pozitívne vplýva na pohodu počas dlhšieho cestovania. Všimol som si ale mierne zhoršené pohodlie pri vystupovaní zo zadných sedadiel. Meriam totiž 185 cm a mal som pocit, akoby boli dvere priveľmi vzadu a ja som sa musel veľmi snažiť, aby som „neokopal“ čalúnenie. V rámci tejto triedy to však nie je nič výnimočné.
Kufor má kapacitu 370 litrov, čo nie je ani extrémne veľa, no v rámci triedy ani málo. Výhodou je však jeho tvar bez väčších výstupkov a odskokov. Je v podstate úplne pravidelný, avšak oproti Astre H sa mi zdal oveľa plytší. Po sklopení sedadiel dostanete z tohto auta 1210 litrový priestor na prevoz batožiny.
Multimédia a ItelliLink
Multimediálny systém od Oplu netrpí zlou odozvou dotykového ovládania ako tomu často býva v automobiloch. Displej je čitateľný aj počas slnečného dňa. Reakcie a rozlíšenie displeja sú na veľmi vysokej úrovni.
Svoj telefón alebo tablet, či už s OS Android (prostredníctvom Android Auto™) alebo Apple (prostredníctvom Apple CarPlay™) pripojíte k vášmu autu rýchlo a bez problémov. Potom môžete niekomu zavolať alebo si prečítať svoje zmeškané hovory priamo z obrazovky na prístrojovke.
Ak patríte k tým klasickejším používateľom a namiesto Bluetooth radšej využijete kábel, tak USB konektor na pripojenie tu nájdete tiež. Ovládanie môžete potom skúsiť pomocou intuitívneho rozhrania alebo len cez svoj hlas (Siri Eyes Free). K dispozícii sú aj aplikácie Opel: BringGo, TuneIn a Sticher.
Systém R 4.0 IntelliLink® súčasť štandardnej výbavy takmer v každej novej Astre:
- sedempalcová farebná dotyková obrazovka,
- systémy Apple CarPlay™ a Android Auto™,
- pripojenie Bluetooth®, USB a konektor Aux-in,
- obsluha bez používania rúk (hands-free)
- prístup k fotografiám cez rozhranie USB.
Navigačný systém Navi 900 IntelliLink® ponúka informačno-zábavné prvky a funkcie:
- osempalcová farebná dotyková obrazovka,
- zabudovaný navigačný systém s priestorovým (3D) zobrazením,
- funkcia hlasového ovládania,
- farebný displej s uhlopriečkou 4,2” na združenom prístroji pred vodičom,
- anténa v tvare žraločej plutvy,
- voliteľný prehrávač diskov CD.
Matrix LED / Inteli LUX
K inteligentným technológiám v Astre a napokon aj v celej triede segmentu C patria bezpodmienečne LED svetlomety s automatickým prisvetľovaním podľa okoloidúcich áut pre čo najlepšiu viditeľnosť.
Testovaný model mal síce klasické halogénové svetlá, ale bol som si vyskúšať aj jazdu v noci na Astre s Matrix LED svetlami. Bol to unikátny zážitok a okrem vyššej bezpečnosti si oddýchne aj váš zrak a pozornosť. Nebudete zo šoférovania tak vyčerpaní a jazdu si užijete aj za zhoršenej viditeľnosti.
Okrem toho aj hmlovky svietia viac smerovo do strán, ako som bol doteraz zvyknutý. Nie je to vôbec na škodu. Priekopy sú osvetlené ešte viac a počas silnej hmly, či na mokrej vozovke, je práve táto oblasť veľmi dôležitá na bezpečnú jazdu.
Plusy
- udržiavanie v jazdnom pruhu
- vyhrievaný volant
- IntelliLux Matrix LED svetlá najšpičkovejšie v triede
- rýchle zohriatie motora na prevádzkovú teplotu
- presné riadenie aj na nerovnostiach
- pohodlný podvozok aj na nízkoprofilových pneumatikách
- výrazné tvarovanie volantu
- audio systém hral čisto a kvalitne aj cez Bluetooth
- multimediálny systém (displej a ovládanie)
- konektivita mobilných zariadení
- výrazna očista tlačidiel na stredovom paneli
- plne automatické pozdĺžne aj priečné parkovanie
- možnosť zvoliť si na stredovom paneli držiak s napájaním
- tichý a kultivovaný chod benzinového motoru
- elegantné otváranie zadných dverí pod znakom
- v neposlednom rade dizajn interiéru aj exteriéru
Mínusy
- pri otvorení okna zadných dverí vo vysokej rýchlosti sa do kabíny dostáva rezonovanie oveľa viac ako som doposial zažil na iných autách
- jedno spiatočkové svetlo na prisvetlenie (je ale dosť silné, no radšej mám dve)
- varovanie prednárazového systému upozorňuje s veľkým predstihom (v testovanom aute som túto funkciu nemal, ale časté výstražné pípanie a červenú kontrolku head-up displeja na čelnom skle pripomenuli aj v českom motoristickom tv programe)
Zhrnutie
Podľa môjho názoru sa Astra K naozaj podarila a ani použitím 1-litrového motora v nijakom ohľade neutrpela. Vďaka svojej váhe je oveľa agilnejšia ako predchádzajúci model. Vďaka čomu je dobrá aj jej spotreba.
Top podvozok v triede. Toto napísali viaceré motoristické magazíny po vyskúšaní novej Astry. Ja môžem len potvrdiť, že riadenie je presné a auto je stabilné aj pri agresívnejšej jazde. Napriek tomu neutrpel komfort. Myslím, že konštruktéri našli najlepší bod medzi športovo ladeným podvozkom a pohodlím pri cestovaní, ktoré vyžadujeme každé ráno cestou do práce.
Astra sa zaradila modelom „Ká“ medzi to najlepšie, čo si môžete v nižšej strednej triede vybrať. Pretože je táto kategória veľmi silná, podľa môjho názoru si titul Auto roka 2016 zaslúžene obhájila. Ak sa osvedčí nová generácia motorov aj po čase, tak by sa Volkswagen Golf mal mať na pozore.
Vozidlo bolo na recenziu zapožičané od spoločnosti AUTOTIP – autorizovaný dealer vozidiel Opel v Žiline, za čo veľmi pekne ďakujem.