Ako to vyzerá keď sa spojí automobilka Ferrari so značkou Test Drive a zverí sa to do rúk tvorcom NFS: Shift? Nuž asi tak, že nieje všetko zlato čo sa blyští…
Keď sa povie Ferrari, každý vie o čom je reč. Muži, ženy, chlapci a dievčatá z celého sveta obdivujú jednu z najznámejších automobiliek sveta. Pravdaže, nádherné GT alebo superšporty z talianska priťahujú skôr mužov ako ženy, no Ferrari sa za desiatky rokov existencie vyšplhalo do medzinárodného povedomia. Ktorý chlapec alebo muž niekedy zasnene nepozeral na krásny červený športiak alebo nefandil Schumacherovi v F1? Mimochodom Ferrari bol jeden zo zakladajúcich Formulu 1.
Vlani nás teda začali chlapci so Slightly Mad Studios (NFS: shift a Shift2: Unleashed) začali namotávať na svoj najnovší produkt – pod značkou závodnej série Test Drive vydať hru oslavujúcu automobilku, sídliacu v talianskom Maranelle. Od oznamu až po vydanie ubehla dlhá doba sprevádzaná tichom alebo občasnými informáciami o odložení.
Tak poďme šliapnuť na plyn
Hra od počiatku svojho vývoja pôsobí zvláštne. Totiž – Bez nejakého marketingu, reklám, vlastne akejkoľvek verejnej propagácie vyšla pekne potichúčky. Vyšla pod známou značkou Test Drive (patriacej Atari), ale Atari s ňou nemá nič. Ohlásená na Marec 2012 pre všetky zariadenia, no v reále vychádza až v júni 2012 pre konzoly a až v decembri 2012 pre PC. Bez akéhokoľvek vysvetlenia. Márne som sa nádejal že hádam pre vylepšenie systému ale opak je pravdou. Po júni sa SMS naplno venovalo ďalšiemu produktu a port na PC prischol štúdiu Rombax. Fakt, že hra na PC neponúka vylepšenie grafiky manuálne, ovládacie prvky sú pre ovládač XBOX a hra ako taká je vypustená len cez Steam. No a komu toto nestačí, nech číta ďalej, hra totiž týmto svoje negatíva nekončí…
S istou dávkou skepsy inštalujem TDF do PC cez až nebezpečne jednoduchú inštalačku. Ďalšie zlé znamenie :D Hra sa pustí a neprivíta nás žiadne intro, žiadne oznamy o vývojároch či nedajbože vydavateľovi. Prosto priamo do menu. Ale je tam toho že… Zvlášť keď menu je tak pekné, zobrazuje jeden z modelov Ferrari pred sídlom Enza Ferrariho. Detaily vozu na maxime, detaily okolia na plač.
Nastavenia a ovládanie
Menu ponúka mód kariéry, ku ktorému sa dostanem, potom obligátne Quick Race, niekoľko nepodstatných nastavení (LIVE a pod.) a moje obľúbené Options. Sklamanie už na začiatku, keď vidím že jazdný mód sa dá nastaviť len na režimy Novice, Normal a Pro. Rozdiel priepastný, pretože u Novice máte aj na starom Ferrari z roku 1947 trakčnú kontrolu, no naopak u Pro je to skoro neovládateľné ak nedisponujete volantom za 300€.
Aj keď jazdný model je prebratý z enginu SHIFT, predsa len má akosi bližšie k SHIFT2 – autá sú nekľudné, nestabilné, preposilované a nebezpečne pretáčavé. Nad nastaveniami svojho ideálu ovládania strávite dosť času systémom pokus-omyl. Chápem to u starých Ferrari, bez elektroniky to bol v podstate boj s autom a hra to tak aj propaguje, ale aby veľmi podobne reagovalo Ferrari z roku 2009 mi príde trochu blbosť. Pretože ak sú aj naozajstné Ferrari takéto nestabilné a pretáčavé, čudujem sa že automobilka ešte existuje.
Nechápte ale zle, že by sa hra zle ovládala. To nie. Ovláda sa lepšie ako Shift 2, no zásadný problém TDF je to že na vás tlačí. Každé auto, či už skutočné alebo virtuálne je limitované zákonmi fyziky, má svoj bod zlomu, za ktorým už nieje ovládateľné bežnými jazdnými úkonmi. Aj vozy v TDF majú svoj bod zlomu, problém nastáva vtedy, keď vás hra vyslovene núti ho prekonať, ísť za hranicu možností enginu a hlavne auta. V praxi to vyzerá tak, že musíte ísť až na limiter a v tejto takmer neovládateľnej rýchlosti nejako preplávať svojím autom až do cieľa. Auto takmer v každej zatáčke „driftuje“ a istotu nemáte ani na rovine. Nieje to nič hrozné, ale v niektorých momentoch ste nútení s autom stvárať kúsky, že aj Tazio Nuvolari sa asi v hrobe obracia.
Jazdecká kariéra
Vrátim sa ale k nosnej časti hry- ku kampani. Kariéra je veľmi obsiahla a jej prejdenie zaberie veľa času, delí sa na tri časti – tri obdobia výroby Ferrari – Golden (1947-1974), Silver (1974-1993) no a Modern. Každá z týchto skupín má svoje podskupiny časového obdobia a tieto obdobia majú ešte svoje sub-misie. Nosná kampaň je teda rozsiahla, no tiež aj miestami dosť nudná.
Ste testovací jazdec Scuderie Ferrari od jej začiatku a vašimi misiami je teda jazdiť rôzne časy, porážať súperov na závodoch a pod. Nieje to nič extra, hoci šoférujete najlepšie vozy sveta, aj tak je to len o tom istom. O vašej misii vás informuje len malý infotext pred začiatkom. Je mi záhadou, prečo sa autori neinšpirovali u podobných hier – NFS Porsche, Ford Racing a pod. ktoré takisto boli len o jednej automobilke, no ponúkajú ešte aj dnes viac zábavy.
Rozličné úlohy, systém výziev a odmien, odomykateľné polepy auta či vylepšenia, skrátka čokoľvek čo by vás donútilo hrať. TDF toto nemá… Len sa vám postupom misií odomykajú autá a trate no nemusíte preto spraviť nič len prejsť misiu. To je premrhaný obrovský potenciál. No aj takto nezáživná (miestami) kampaň je ešte okorenená nevyváženou zložitosťou. V závodoch GTčiek s prehľadom nadelíte súperom kolo, kým inde by mal problémy aj Alberto Ascari pre zbytočnú zložitosť. A táto zložitosť vedie k tlaku na vás, tlak vedie k hnaniu auta na limit a to vedie k chybám pre nedokonalé ovládanie. Začarovaný kruh :)
Grafika a zvuk
Ako som spomenul v úvode, hra sa nastavuje tak nejako sama. Grafické nastavenia sú oklieštené na rozlíšenie obrazovky, anti-aliasing a pár ďalších vecí. To ale nestačí, nieje možné nastaviť filtráciu textúr, tiene a detaily tratí. Hoci modely áut sú nádherné, o tratiach a okolí sa toto už povedať nedá. Stromy akoby narýchlo nakopírované, textúra asfaltu je rovnaká na mnohých miestach. Zachraňujú to len modely áut a počasia. Vďaka tomu ľahko zabudnete všímať si detaily trate.
Modelov áut je tu vyše 50 takže tak rýchlo sa neopozerajú a navyše trate, ktoré v žiadnej inej hre neuvidíte, možno aj pretože väčšina je už prebudovaná, alebo neexistuje. Vyniká zvuková stránka hry. Hudba skôr epická, oslavujúca čistotu týchto strojov, zvuky motorov práve naopak – zbesilo revajúce osem a viac- valce na trati v dobách keď boli jazdci hrdinovia obletovaní dámami. Preháňať sa po trati v Monze na Ferrari 125F1 vám až nebezpečne pripomenie legendárne preteky z Mafie 1 len s lepším ovládaním :D
Zhrnutie
Čo dodať záverom. Test Drive Ferrari nieje zlá hra. Mohol to byť klenot, skončil ako ďalší kamienok na štrkovisku. Zabudne sa naň, a tak tajne ako hra vyšla, tak aj zmizne. A je to veľká škoda. Pretože vozy a trate aké nájdete tu, už inde nebudú. Stačilo trochu marketingu, trochu inšpirácie u NFS Porsche či Ford Racing a mohlo to byť inak. Je to pekná hra, dá sa to hrať a ak si dáte námahu a trpezlivosť s nastaveniami, odmení vás hodinami zábavy. Bohužiaľ, skôr by sa uchytila ako DLC, než ako plnohodnotný titul. Znova ale pripomínam – nieje to zlá hra a za vyskúšanie a utvorenie si vlastného názoru nič nedáte. Ja som TDF šancu dal a rozhodne tak rýchlo z môjho disku nepôjde :)
Plusy
- krásna zbierka licencovaných modelov Ferrari (cca 56)
- trate, ktoré si inde nezajazdíte
- pocit z pilotovania Ferrari
- modely áut vytiahnuté takmer k dokonalosti
- hudba a zvuky
- dlhá hrateľnosť
Mínusy
- pomerne nudná kampaň
- žiaden systém výziev a odmien
- nedokonalý port z konzoly
- nemožnosť pokročilejšieho nastavenia grafiky a jazdného modelu
Hodnotenie: 65%
Čo možno neviete
- Enzo Ferrari bol mechanikom u Fiatu, rovnako ako Vincenzo Lancia. Enzo neskôr prešiel k Alfe Romeo kde spravoval športovú divíziu. Napokon zakladá Scuderiu Ferrari. Dnes Ferrari patrí spoločnosti FIAT.
- Scuderia Ferrari je zakladajúci tím Formuly 1 a zároveň aj najúspešnejším tímom tejto súťaže.
- Je známa legenda, ako si jeden podnikateľ montujúci traktory v Bologni kúpil Ferrari. Bol s ním nespokojný, tak sám upravil prevodovku a zašiel s tým do Maranella, za samotným Enzom. Ten mu povedal, že sa má starať do traktorov a nie do športových áut. Urazený podnikateľ sa teda rozhodne postaviť si športiak sám. A mal veľký úspech. Urazený podnikateľ s traktormi sa volal Ferrucio Lamborghini :)