
Meri Björn a jej krásne fotografie
feb 16, 2013
Travel Photos #3: Výlet do Afriky
mar 3, 2013Spojazdniť web si už dnes dokáže každý zdatnejší používateľ internetu. Avšak kúpiť doménu a nahodiť tému vám nezaručí návštevnosť. Čo všetko je potrebné, aby sa vám na stránku opätovne vracali návštevníci a pribúdali noví? Prečítajte si zopár mojich tipov.
Mnoho rád a tipov je jednoduchých a nepotrebujete k tomu žiadne finančné náklady – vyžadujú si len váš čas a úsilie. Aj keď tieto dve potrebné veci sa niekedy hľadajú ťažšie ako hocičo ostatné. Tejto webstránke venujem viac času ako čomukoľvek inému (v pomyslenom rebríčku predbehla jednoznačne aj priateľku, školu a kamarátov). Po dvoch rokoch sa to konečne začína odzrkadľovať… ale to nie je hlavný dôvod, čo ideme riešiť. Preto poďme pekne od začiatku.
1. Zvoľte si kvalitného poskytovateľa služieb
Začínajúci bloggeri najčastejšie štartujú svoje webstránky na freehostingoch a to z jediného dôvodu – je to zadarmo. Ale prináša to mnoho nepriaznivých aspektov:
- doména druhého, či tretieho rádu: vasnazov.poskytovatelhostingu.sk
- časté výpadky
- pomalé „reakcie“ serverov
- takmer nulová odozva helpdesku
- nežiadúce reklamy, ktoré nemôžete ovplyvniť
- obmedzené miesto hostingu
- obmedzené mailové kontá a databázy
U študentov, či blogerov, ktorí si to chcú len vyskúšať je to v poriadku. Pretože ak ich to prestane baviť a odstúpia od svojho projektu, nemusia sa trápiť, že minuli peniaze na webhosting. Ale takáto forma prezentácie sa vôbec nehodí pre firmy, združenia, reštauračné, či ubytovacie zariadenia.
Lacné domény sú prvým krokom, prečo by sme sa mali rozhodnúť prejsť na platené (ale zato oveľa menej obmedzujúce) služby, než freehosting. Doména vasnazov.sk za približne 15,-EUR je dostupná naozaj pre každého. K tomu, aby ste spustili svoju webstránku, potrebujete miesto, kde budete svoje články, fotografie a celkový dizajn webu ukladať.
Jedným z najdôležitejších faktorov, aby sa vaša stránka stala úspešnou je stabilný webhosting. Výpadky sú to, čo najmenej potrebujete, pretože ak návštevník klikne na váš web a bude nedostupný, pravdepodobne sa k vám viac nevráti. Ak prevádzkujete internetový obchod alebo to plánujete, v prípade výpadkov prichádzate o množstvo predaných produktov. Preto si na začiatku vyberajte kvalitných a overených poskytovateľov.
Ak vám už stránka „má kde bežať“ môžeme pristúpiť k druhému kroku.
2. Nielen pekný dizajn je potrebný
Prvé, čo uvidí návštevník vašej stránky je samozrejme vizuál. Webdesign je pomerne zložitý proces. Treba spracovať náčrt, v ktorom sa určia najdôležitejšie prvky, ktoré chcete na stránke mať. Následne sa vypracuje návrh v grafickom editore a po odsúhlasení sa prichystá (nakóduje) funkčný web. Profesionálne služby ponúkajú mnohé firmy, ale i jednotlivci, ktorí sa mnohokrát vyrovnajú aj veľkým spoločnostiam. Pri výbere pozerajte vždy referencie, aby ste vedeli, čo môžete čakať.
Druhým možným spôsobom je si vybrať už hotový dizajn v niektorých z CMS systémov. Tieto sú v poslednej dobe veľmi obľúbené a rozšírené (najmä u blogerov). Následnú úpravu a vkladanie článkov zvládne potom každý užívateľ. Je to veľmi podobné ako písanie v programe MS Word. Pozor však na krásny dizajn bez vecného obsahu.
Pomaly aj mobilná verzia sa stáva štandardom, a to práve preto, že čoraz viac užívateľov surfuje cez smartfóny a tablety, ktoré sú menšie a tak členité prvky webstránok sú zbytočne zložité. Ďalší dôvod je rýchlosť mobilného internetu a prenesených dát, ktoré sú u mobilných poskytovateľov pomalšie ako v pri klasickom pripojení vo vašej domácnosti. Mobilnou verziou urýchlite načítavanie vašej webstránky pre mobilné zariadenia.
3. Dajte im, čo chcú
Pridaná hodnota vašej stránky je, ak váš návštevník nájde to, čo potrebuje/očakáva. Mnohokrát vás potom uprednostní pred konkurenciou. Stručnosť a jednoduchosť! Toto sú hlavne prvky stránok, ktoré majú návštevníci radi. Ak nemôžu nájsť informáciu behom pár klikov a sekúnd, odchádzajú a hľadajú výsledok na inej stránke.
Preto dobrá navigácia/menu a rozloženie (dôležitých) položiek sú naozaj podstatným kritériom. Na rozsiahlych a podrobných stránkach odporúčam spracovať mapu pre lepšiu orientáciu. Čudovali by ste sa, ako veľmi to je dôležité. Je to ako obsah v encyklopédii, kde si čitateľ nájde len tú kapitolu, ktorá ho zaujíma a okamžite sa môže dostať k jej čítaniu.
4. Komprimujte fotografie a upravujte obsah
Začnem hneď príkladom. Na úvodnej stránke tohto webu mám ku každému článku obrázok. Ten, rovnako ako aj ostatné fotografie v samotných článkoch upravujem presne na potrebnú veľkosť. To znamená, že pri zobrazení na 100% je obrázok veľký 640 pixelov, rovnako ako šírka pre text článku. Ďalej ho skomprimujem, aby mal čo najmenšiu veľkosť, avšak v pomere, aby ostala kvalita zachovaná.
Takéto obrázky sa oveľa rýchlejšie načítavajú. Načo to je dobré? Čím rýchlejšie bude vaša stránka „ready“ (rozumej pripravená na ďalšie kliknutie), tým spokojnejší bude váš návštevník. Stretávam sa s mnohými stránkami, kde je text stránky načítaný veľmi rýchlo, ale čakám na dotiahnutie veľkých fotografií, ktoré sú aj tak použité na stránke vo veľmi malých rozmeroch. Načo je dobré mať fotografiu v rozlíšení 2000 x 1000, keď sa na stránke zobrazuje vo veľkosti 200 x 100.
Náročnosť pre načítavanie neplatí len pre fotografie, ale aj pre prvky umiestnené na webe. Či už sú to sociálne pluginy, video boxy a externé aplikácie. Všetko sa to musí pre návštevníka načítať a na to treba čas. Odhadom je maximálna hranica, kedy ešte ostávame pri čakaní pokojní cca 5-10 sekúnd.
5. Gramatika
Dbajte na „čistosť“ textu či už na samostatných stránkach alebo v článkoch. Ak máte iba niekoľko podstránok, pravdepodobne nebude problém ich poriadne skontrolovať. Avšak ak ste bloger a píšete množstvo článkov, je viac než pravdepodobné, že v niektorom spravíte preklep, ktorý ani napriek kontrole pri publikovaní prehliadnete. Článok sa dá vždy editovať a preto ak nájdete neskôr čo i len maličký preklaep – dajte si tu námhu a urpavte ho! Však to nevyzerá dobre? :)
Niektorým návštevníkom to vôbec nevadí, iní si na to potrpia. Zbytočne ich nedráždite ani nesprávnou gramatikou. Pri písaní článku sú už takmer všade (v prehliadačoch i textových editoroch) gramatické korektory, ktoré vám podčiarknu zlé napísané slovo. Preklep sa ospravedlniť dá, ale gramatická chyba nie!
6. Prejav a vzťah k návštevníkovi
Na firemných stránkach v textoch Vykajte! Je to jednoducho serióznejšie. Avšak nájdeme aj výnimky – dnešné moderné agentúry sa často prihovárajú svojim klientom v druhej osobe jednotného čísla. Je to taký extra trend, no treba odhadnúť kedy je to ešte atraktívne a kedy nie.
Blogeri to majú jednoduchšie. Môžu písať články aj vo veľmi kamarátskom štýle a budovať si tak oveľa bližší vzťah. Tu je akceptovaný aj netradičný prejav, v ktorom sa mnohokrát nájde aj vulgarizmus alebo kopec slengu. Na firemných blogoch si treba dávať pozor, aby ste sa v článku priveľmi neodviazali.
7. Sociálne siete
K tomuto by sa dal napísať aj samostatný článok, ale zhrniem to do pár viet. Ak máte fanstránku alebo profil na niektorej z rozšírených sociálnych sietí, využívajte ho naplno. Môže vám priniesť nielen nových zákazníkov a návštevníkov, ale aj novú príležitosť pre ďalšiu spoluprácu s inými firmami alebo klientmi.
Najdôležitejšie je reagovať rýchlo a aj na negatívne príspevky. Práve v nich môžete získať toho oveľa viac. Pretože ak budú návštevníci vidieť, čo všetko ste boli ochotní podstúpiť, aby ste vyriešili problém vášho klienta, začne v nich stúpať dôvera, že práve vaša značka je to, čo potrebujú – dobrá podpora zákazníka a komunikácia je viac ako nízka cena konkurencie!
Pre blogerov a rovnako aj pre firmy platí, že môžete svoj profil osviežiť o príspevky, ktoré s vami konkrétne nesúvisia. Či už je to nejaká zaujímavá novinka alebo vážna správa. Ponúknite jednoducho svojim fanúšikom možnosť diskutovať. Preukáže sa to na reakciách a zobrazení vašej fanstránky, čo vedie k možnosti získať nových fanúšikov, návštevníkov webu, či dokonca nových zákazníkov.
8. Linky a aktuálnosť informácií
Najhorším na všetkom je, ak máte staré informácie. Zažil som už stránky, na ktorých boli ceny uvedené v SKK, čo je naozaj neprípustné. Rovnako tak nesprávne otváracie hodiny, či nefunkčné telefónne čísla v kontaktoch.
V článkoch na blogoch používame rôzne linky. Ja sa konkrétne blížim k počtu článkov 600, čo je nenormálne skontrolovať každý jeden, či v ňom fungujú URL odkazy. Preto používajte monitorovacie stránky, ktoré za vás zistia nefunkčné linky. Rovnako tak, ako to môže nemilo prekvapiť čitateľa, ktorý klikne na daný link, to nemá dobrý vplyv ani na SEO optimalizáciu vašich stránok.
Aj keď som to párkrát bol nútený použiť, neodporúčam to a ani to nemám rád. Ide o odkazovanie linkov s textom „kliknite tu“, „tu“ alebo „sem“. Zadávajte linky do slov alebo názvov, ktoré čitateľovi priblížia, kde klikne a čo ho tam čaká. Ak sa presa len rozhodnete použiť niektorú z predchádzajúcich foriem, vyplňte „title“ odkazu. Text obsahujúci „title“ sa zobrazí pri prejdení myškou na daný link, ktorý už čitateľovi ujasní, čo môže čakať po kliknutí naň.
9. Reklama
Na firemnej stránke by to asi nikoho nenapadlo používať cudziu reklamu cez sprostredkovateľské služby. Nikto nemá záujem, aby návštevníkom ukázalo aj konkurenčné firmy, ktoré robia to isté, čo vy.
Na druhej strane je to veľká šanca pre blogerov, dostať za svoju námahu, čo vložia do svojej stránky, aspoň nejakú symbolickú odmenu. Samotný Google Adsense nepovolí viac ako 3 reklamy na jednej zobrazovanej stránke. Preto sa v tomto smere kontrolovať s preháňaním nemôžete, je to jednoducho tak. Ale môžete použiť viacero poskytovateľov a iné formy inzercie. Keď je viac reklamy na stránke ako vášho obsahu, asi niečo nie je v poriadku.
Nenavádzajte ani nijako nepodnecujte návštevníkov, aby klikali na vaše reklamy. Okrem toho, že je to neseriózne, tak to nemá ani veľký význam. Neskrývajte reklamy za návrhy článkov ani sekcie v menu. Keď sa návštevníkovi po kliknutí na článok zobrazí nová stránka s množstvom blikajúcej reklamy, že vyhral iPhone, alebo 10.000,- EUR, dvakrát veselý nebude :/
Vy budete zbytočne vyzerať ako chamtivec, čo potrebuje vytrieskať zo svojej stránky maximum. Áno, využite maximum, aj čo sa týka zárobkov, ale nie týmto spôsobom. Ak budete robiť dobre svoju prácu, budú k vám chodiť ľudia naspäť a povedia o tom aj svojim kamarátom, či známym. Takto sa o vás dozvie niekto, kto vám dá zaujímavú ponuku a zárobok potom bude oveľa „poctivejší“.
10. Majte svoj štýl
Z nadpisu je to snáď jasné. Nikto nestojí o kopírantov…Inšpirujte sa od druhých, učte sa, ale nikdy nepreberajte ich celé myšlienky, nápady či dokonca projekty. Či už toto číta bloger, zamestnanec firmy alebo náhodný návštevník. Tak ako toto platí v normálnom živote, tak sa tým riadi aj tvorba web stránok. Buďte originálni, stojte si za svojím a tak vás nikdy nič neprekvapí….
Ak to máte zo svojej hlavy, budete sa vedieť „obhájiť“ kedykoľvek. Ak nie, môžete sa dostať do situácie, z ktorej nebude iného východiska, ako padnúť na zadok a začať odznova!
Bonus na záver
Vyvarujte sa množstvu farebných kombinácií. Ak naozaj nie ste predajca lentiliek, tak používajte farebné kombinácie dvoch maximálne troch farieb. Všetky odkazy rovnakou farbou, nadpisy článkov môžu byť tiež farebne odlišné, ale hlavne to neprekombinujte. Vhodné kombináciu sú napríklad tmavý web so svetlými doplnkami (napr. čierne pozadie + biely text + žlté doplnky) alebo svetlý web s tmavšími doplnkami (napr. biele pozadie – čierny text – modré doplnky)…
Ak je webdesign pre vás strašiakom, pravdepodobne túto prácu necháte na odborníkov. Oni by mali tento problém vyriešiť za vás, ale „otvorenosť“ CMS systémov a ich široká možnosť editácie vám dovoľujú množstvo vecí zmeniť. Preto stále dbajte na celkový look vášho webu.
Následujúce príklady vám ukážu, ako by to nemalo vyzerať :)
V ďalších článkoch si ukážeme ako vyzerajú najkrajšie stránky na internete a povieme si viac o pomôckach, ktoré vám uľahčia tvorbu a úpravu webstránok.